Cara Daftar Bisnes Secara Online

11:29 AM

Daftar Bisnes secara online
Manusia ni selalunya mudah lupa. Begitu juga dengan diri aku. Boleh lupa untuk memperbaharui lesen perniagaan. Dah lebih setahun rasanya aku tak renew lesen.
Oleh kerana nak renew agak mahal, aku terpaksa lupakan hasrat untuk renew lesen perniagaan yang lama. Lebih baik aku buat sahaja lesen perniagaan yang baru.

Memandangkan masa aku agak terhad untuk ke mana-mana dalam Lembah Klang ni.

Aku terus sahaja Google cara daftar bisnes secara online. Dengan teknologi yang ada sekarang ni, kita tak perlu lagi ke SSM untuk buat pendaftaran syarikat. SSM ini adalah Syarikat Suruhanjaya Malaysia bagi yang tak tahu singkatan untuk SSM.

Cara Daftar Bisnes Secara Online

Aku pergi ke tempat yang sebelum ni iaitu di UTC Pudu Sentral. Tempat di mana aku buat Permit memandu Antarabangsa sebelum aku jadi tour guide di Jepun.

SSM ni terletak di tingkat 1 di Pudu Sentral. Aku pergi ke sini hanya untuk mengaktifkan mykad untuk pendaftaran bisnes secara online.

Langkah-langkah untuk Daftar Bisnes Secara Online

Langkah 1. 

Klik butang ezBiz untuk pendaftaran perniagaan

Pergi ke laman web SSM online. Klik pada butang Services dan Register of Business dan kemudian tekan ezBiz.

Sign up pada butang yang disediakan. 
Seterusnya tekan butang sign up untuk pendaftaran ID.

Masukkan maklumat diri yang diminta

Masukkan segala maklumat diri yang diminta kemudian tekan butang "Register"

Syarat-syarat pengguna EzBiz:


Harga untuk mendaftar perniagaan di SSM : 


Langkah 2. 

Masukkan maklumat pernigaan
Masukkan nama perniagaan yang diinginkan. Tak kisah lah nak masuk nama apa pun. Yang penting ada kena mengena dengan jenis perniagaan yang ingin dijalankan.

Confirmkan pembayaran. 
Selepas selesai isi segala maklumat, tick kan pada butang confirm. Seterusnya boleh buat pembayaran secara online melalui fpx atau debit/kredit kad.

Buat pembayaran melalui kredit/debit kad atau pun fpx
Selesai membuat pembayaran, perniagaan pun telah didaftar dengan SSM. Boleh print sijil SSM untuk kegunaan yang lain.

Sijil SSM Pendaftaran Perniagaan. 
Jangan lupa untuk memperbaharui lesen perniagaan setiap tahun. Nanti jadi macam aku, terpaksa pula buat lesen perniagaan yang baru. Hahaaa...

You Might Also Like

0 comments