Apa itu Personal Shopper?

4:26 PM

apa itu personal shopper
Personal shopper? Apa benda pulak personal shopper ni? Masa mula-mula dengar perkataan ni, aku ingatkan biasa jer macam shopping online.
Tapi ternyata jangkaan aku meleset jauh sekali. Hahahaha....

Personal Shopper

Kalau di terjemahkan dari Bahasa Inggeris kepada Bahasa Melayu membawa maksud Pembeli Persendirian. Lebih kurang macam kerja personal driver. Pemandu Persendirian.

Jadi, tugas personal shopper adalah membeli barang-barang hak Persendirian yang ditugaskan untuk dibeli.

Seperti contoh Personal Shopper Ikea. 

Ikea ni terkenal dengan hiasan perabot dalaman. Jika ada orang yang ingin membeli produk-produk daripada Ikea, tetapi kerana jarak yang memisahkan mereka untuk membeli sendiri, boleh lah mengupah personal shopper Ikea ni untuk membeli barang yang ingin dibeli.

Begitu juga lah personal shopper yang lain. Contoh lagi satu aku bagi, adalah personal shopper Japan. Yang ni untuk yang suka berjalan ke sana la.



Semua orang tau yang barang-barang dari Jepun ni original. Bukannya onigiri kay.  Jadi, jika ada kenal sape-sape yang rajin pergi ke Jepun tu, kirim lah dari mereka. Cuma satu je nak pesan, Kalau kirim air liur, memang dapat air liur jer . Hahaha...

Personal Shopper
Sama juga dengan personal shopper UK. Boleh kirim beg-beg tangan branded dari orang yang melancong ke sana. UK ni singkatan pada United Kingdom. Bukannya Ulu Klang.

Cara Mudah Jadi Personal Shopper

Mula-mula ambil dulu order dari kawan-kawan, sedara-mara, ofis mate atau sesiapa sahaja yang kita kenal. Dengan cara ni, kita dapat buat portfolio dahulu.

Kemudian baru buat untuk orang yang tak dikenali. Kalau rasa konfiden boleh cuba jalankan iklan berbayar menggunakan FB ads atau pun Insta Ads.

Bila dah ada ramai pelanggan, lebih baik buat satu akaun bank yang khusus untuk beli barang-barang sahaja. Takde lah nanti pening kepala dengan gaji dan duit pelanggan.

Boleh mula  kan dengan yang dekat dengan kawasan tempat tinggal. Tak semestinya kena pergi ke luar negara untuk beli barang-barang pelanggan.

Kita yang buat market, kita tentukan market kita sendiri. Hahaha...

You Might Also Like

0 comments