Cara Beli Tiket Bas Online di Easybook.com

12:16 PM


Ada lagi ke orang yang masih tidak tahu cara beli tiket bas online? Bukan apa, kadang-kadang ada juga manusia yang masih lagi suka dengan cara tradisional beli tiket bas di kaunter jualan tiket. Tak tahu kenapa.
Ada beberapa laman web yang menyediakan perkhidmatan beli tiket bas secara online. Seperti catchthatbus.com dan easybook.com. Antara dua ni aku lebih suka beli tiket bas di easybook.com. jangan Tanya kenapa, sebab aku sendiri pun Tak tahu. Haha..

Cara Beli Tiket Bas Online

Actually dah banyak kali aku beli tiket bas di easybook.com. Baru kali ni aku rasa macam rajin sket nak 'share' kat dalam blog ni. 

Beli tiket bas secara online lebih mudah dari nak beli tiket kapal terbang air asia. Tak perlu untuk masukkan no passport. Cuma perlukan akaun bank. Dan dalam akaun mestilah ada duit. Kalau takde duit boleh cuba pinjam dengan peminjam wang berlesen.

cara beli tiket bas online
Halaman hadapan laman web easybook.com

1. Daftar Sebagai Pengguna

    Langkah pertama untuk beli tiket bas secara online ialah dengan mendaftar sebagai pengguna di          laman web easybook.com. Sama juga seperti nak daftar di Lazada atau pun Shopee.

2. Pilih Destinasi & Waktu Perjalanan

    Sebagai contoh jika hendak ke Johor Bahru, boleh pilih Johor Bahru sebagai lokasi pilihan dan            tekan sahaja "Search for Bus". Sebelum tu jangan lupa pilih sama ada tiket "round trip" atau              "one way".
Bas dari TBS (Terminal Bersepadu Selatan) Kuala Lumpur ke Johor Bahru

3. Pilih Tempat Duduk

    Lepas tekan butang "select" boleh pilih tempat duduk yang sesuai dengan jiwa masing-masing.            Tepi tingkap ke, belakang sekali ke atau pun duduk di bahagian tengah bas. Tapi kedudukan                tempat duduk bergantung juga pada kekosongan yang ada.

Kedudukan tempat duduk yang masih ada 
   Kaler merah tu menandakan sudah ada orang lain buat tempahan. Boleh pilih tempat duduk yang         kaler putih. Kalau aku pilih seat 4A. Tepi tingkap.   

3. Buat Pembayaran

    Dah selesai pilih semua yang tadi, sila lah buat pembayaran.
Kaedah pembayaran di laman web easybook.com
 
Selepas selesai pembayaran, e-tiket akan dihantar melalui email yang di daftar tadi. Jika ada rasa ragu-ragu , boleh lah print tiket di email dan tunjuk kan di kaunter tiket untuk mendapatkan tiket bas.

Selama aku menggunakan perkhidmatan easybook.com belum pernah lagi aku print tiket bas. Aku cuma tunjukkan sahaja nombor tempahan tiket yang dihantar melalui email di kaunter. Kemudian pihak TBS(Terminal Bersepadu Selatan) akan print kan tiket yang ditempah.

Di laman web easybook.com ni bukan sahaja boleh beli tiket bas, ada juga tiket keretapi, tiket feri dan juga tiket kapal terbang(BARU).

Selain Easybook.com ada juga beberapa laman web lain yang menyediakan perkhidmatan jual tiket bas online. Seperti redbus.my, busonlineticket.com dan tbsbts.com.

Bagi yang ingin menggunakan servis beli tiket bas di laman web busonlineticket.com boleh refer kat artikel blog pblegacy.org. Dalam artikel tu ada diceritakan secara terperinci macam mana cara beli tiket bas online di busonlineticket.com.

Ok. Selamat Mencuba!!

You Might Also Like

0 comments