Cerita Awang Hitam Scammer

4:30 PM


Sekian lama aku menyepi dari menulis blog. Hari ni baru rasanya ada semangat balik ingin menulis di blog. Walaupun hari ni sepatutnya tak perlu tulis apa-apa sebab Wordless Wednesday. 


Ok. Berbalik kepada tajuk cerita aku hari ni Awang Hitam Scammer. Aku pernah dengar cerita pasal diorang ni melalui sosial media. Tak sangka pulak hari ni aku yang kena. Kahkahkah..

Kat mana aku nak mula ek. Hurrmmm....

Dah jadi kebiasaan pada aku, kalau ada barang-barang yang tak diperlukan di rumah ni, memang aku akan jual secara online di laman web Mudah.my. Aku pernah jual motosikal, speaker, parts kereta dan macam-macam lagi kat mudah.my.

So, hari ni ada speaker yang tak pakai yang aku nak jual kat Mudah.

Macam biasa, kalau nak jual kat Mudah ni kena tunggu iklan dilulus kan oleh pihak Mudah. Jarang sekali aku nak tunggu Mudah lulus kan iklan. Sebab memakan masa lebih kurang 2 jam. Pihak Mudah.my akan menghantar email menyatakan iklan telah diluluskan. Normal procedure.



Tup..tup..

Ada satu mesej dari whatsapp masuk kat hp aku. Ada individu berminat untuk membeli speaker yang aku iklankan.

Memang berbunga-bunga dalam hati ni tak tau nak kata lah kan. Entah bunga apa pun aku tak pasti. Cepat betul dapat buyer kali ni.

Aku dan Awang Hitam ni pun berbalas whatsapp. Wait...

Mula nya aku tak tau pun yang si mamat ni Awang Hitam. Dia guna nama Wong. Menetap di Singapura. Aku tak sempat nak tanya pekerjaan dia. Sorry.

At first, memang aku tak syak apa-apa. Sebab dia nak guna courier servis yang mana akan datang ke rumah untuk pick up barang.

Aku pernah deal dengan orang camni. Tapi bukan dari Singapura. Dari Brunei. Mamat dari Brunei dulu guna Western Union untuk transfer duit kat aku. Dah terima duit, baru courier datang rumah pick up barang. Done.

Dapat email dari courier service awang hitam ni, kemudian aku reply yang sepatutnya.

Setelah reply email, mamat ni kata akan ada satu lagi email dari bank. Yang mana bank ni mewakili pihak dia.
Screen Shot Email dari Awang Hitam Scammer punya bank

Ok. Bermulalah rasa ragu-ragu kat dalam diri aku ni.

1. Kenapa perlu Scotia Bank menggunakan email provider yang PERCUMA??

2. Kenapa perlu aku yang bank in dahulu kepada agent dia??

Belum sempat aku nak memikirkan dua perkara di atas. Mamat ni pun call hp aku.

Heh.. Nama Wong tapi slang AFRIKA!!!..

Screen shot terakhir whatsapp

Boleh tengok screen shot terakhir whatsapp aku dan awang hitam scammer. Whatsapp punya avatar pun dah hilang. HAHAHAHA...

Kepada sesiapa yang baru ingin berjinak-jinak menjual di Mudah.my ni. Be Carefull. Normal bisnes, dapat duit dulu baru hantar barang.

Ok. Sekian. Jumpa lagi di lain masa. kehkehkeh..

You Might Also Like

0 comments